نکات مهم در رهاسازی موفق ماهی

نکات مهم در رهاسازی موفق ماهی
بیشتر ماهگیران خبره
و مجرب می دانند که برای رها کردن ماهی باید مواردی را رعایت کنند. به نظر می رسد مشکل اصلی، کسانی باشند که با طعمه ی زنده ماهیگیری می کنند.

اخیرا در این اندیشه بودم ...

که آیا به درستی آن را انجام می دهم و هیچ صدمه اي به ماهی وارد نمی شود؟

بيشتر ماهيگيران خبره

و مجرب مي‌دانند كه براي رها كردن ماهي بايد مواردي را رعايت كنند.

   به نظر مي‌رسد مشكل اصلي ، كساني باشند كه با طعمه‌ي زنده ماهيگيري مي‌كنند...

آنها اغلب ماهي‌هاي كوچكي كه قلاب تا حد زيادي در دهانشان فرو رفته‌است را به آب برمي‌گردانند. بيشتر اين ماهي‌ها ,  به خاطر رفتار نامناسب پس از برگشتن به آب ,

 تلف مي‌شوند.

 

2 نکته مهم 

در رها سازی

 

  • سرعت برگرداندن ماهي به آب

  • كمترين تماس دست با ماهي

ماهي را بايدقبل از اينكه خسته شود به آب برگردانید تا از شكارچيان احتمالي و آلودگي‌ها در امان بماند بخصوص در فصل زمستان.

 اكثر ماهي‌ها در آب سرد فعالانه تغذيه نمي‌كنند و سوخت و ساز بدنشان پايين مي‌آيد. وقتي شوك ناشي از صيد روي اين سوخت و ساز تاثير بگذارد، از توانايي مبارزه‌ي ماهي با آلودگي‌ها كاسته مي‌شود.

مدت زماني كه ماهي در دستان شما قرار دارد نيز به اندازه‌ي سريع برگرداندن ماهي به آب اهميت دارد.

اگر ماهي را به درستي نگه نداريد، مقداري از ماده لزج و محافظ روي پوست ماهي از بين مي‌رود و خطر ابتلاي آن به بيماري‌هاي قارچي بيشتر می شود.

در صورت امكان اصلا به ماهي دست نزنيد. 

آن را تا كنار ساحل بياوريد و در همان حالي كه در آب است سعي كنيد با يك پنس بلند قلاب را از دهانش خارج كنيد.

 اگر براي خارج كردن قلاب لازم باشد ماهي را ثابت نگه‌داريد,  آن را در كنار گوشه‌ي خيس قايق يا وَدِر خود قرار دهيد. سعي كنيد با  كمترين فشار به  ماهي,  قلاب را هرچه سريع‌تر بيرون بياوريد.

ماهي را در كنار لباس خود (پيراهن، تي‌شرت و پارچه‌هاي ديگر) قرار ندهيد، چون پارچه رطوبت را جذب مي‌كند و پوشش بدن ماهي به آن مي‌چسبد.

 اگر در هنگام نگه‌داشتن ماهي دست‌هايتان خيس باشد، مجبوريد ماهي را براي جلوگيري از ليز خوردن خيلي محكم نگه‌داريد و در اين حالت امكان دارد به احشاء داخلي آن صدمه بزنيد. 

اما دستان خشك به پوشش لزج ماهي آسيب وارد مي‌آورند. حتي‌الامكان ماهي را در دستان خود نگه نداريد، ‌ولي وقتي چاره‌اي نداشتيد،‌ ماهي در حال تقلا را از قسمت مياني بدن نگه نداريد وگرنه به  آن آسيب مي‌زنيد . اگر ماهي خونريزي كرد هرگز آن را به آب برنگردانيد. ديده شدن خون به معناي آسيب به اعضاي داخلي بدن ماهي است و ماهی در اين حالت به احتمال زياد زنده نمي‌ماند.

 



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید